ACTA 20 DE FEBRER DE 2013
SOBRE ELS DIBUIXOS DELS
ITINERARIS
Alguns han utilitzat només els elements necessaris per a l’itinerari:
casa, camí, escola (no hi ha cruïlles, ni entorn...). D’altres n’han posat més
dels requerits, i han estat força detallistes.
És un bon treball per veure també les coordenades: la casa a la dreta i
l’escola a l’esquerra, la relació entre a dalt i a baix.
A partir d’aquests treballs es pot aprofundir en les formes geomètriques
(de la classe o de diferents espais), i també en les mesures (per exemple, com
podem mesurar la classe? – que diguin ells com fer-ho). També se’ls pot donar
objectes, però han de descobrir que la unitat de mesura sempre ha de ser la mateixa.
Es poden comparar figures (per exemple, quadrat i rectangle o entre dos triangles un rectangle i un equilàter). Construir figures. Construir cossos a partir d'un full o més i treballar a partir
d’aquí, el volum (per exemple, cub). Llavors es pot extrapolar a espais més
grans, com la classe.
Amb més grans, es pot treballar el càlcul del perímetre i l’àrea d’un
objecte a partir de diferents materials (petits trossos de cartolines...). El
més important és que els mateixos nens construeixin els conceptes i que arribin
a la definició per si mateixos.
Per exemple, si es cobreix la superfície d’una taula amb cartolines
quadrades de 6 centímetres, ens quedaran X files i columnes. Llavors és més
fàcil que descobreixin el resultat de l’àrea, ja sigui mitjançant suma o
multiplicació.
També pot ser interessant anar al google maps i comparar el plànol que
han fet amb el real. Es poden veure distàncies, orientació... També hi surten
les corbes de nivell (pujades i baixades...).
Per Infantil es poden representar amb dibuixos jocs o accions de
psicomotricitat (saltar dins els cèrcols, saltar a peu coix, botar una pilota
amb diferents mans, nedar sobre el terra, saltar a corda...).
També es poden dibuixar les construccions que fan al Racó de la
construcció (ja sigui amb fusta, plàstic...).
Amb cicles més grans, per treballar l’espai poden utilitzar els geoplans
per fer figures i després dibuixar-les al paper. Igualment, es pot fer servir
el tangram.
És important fer notar als nens què és el que els falla en cada cas,
sense ànim de ser ofensiu ni de menysprear el treball de l’alumne. Es tracta de
fer adonar els nens de la correcta rectitud dels costats, de la correcta
proporció... aspectes que sempre són millorables en les seves creacions.
Alhora, és important fer servir el llenguatge adequat, vocabulari adient com
“segment”, “cub”, “prisma”, “cilindre”...
S’adjunta document sobre els criteris d’interpretació:
Elements
Elements en
alçat: Dibuix dels elements
com si els tingués al davant. Quantitat d'elements.
Elements en
planta: Dibuix dels elements
en vista aèria. Quantitat d'elements.
Ortogonals: Indicació de les cruïlles que troba i
apreciació d'aquesta relació.
Obliqüitat
(angle#90º): Indicació
d'aquesta relació quan existeix en la realitat.
Ampliació: Situació del recorregut dins d'un context
més ampli quant a carrers.
Relacions entre
elements.
Juxtaposició: Representació dels elements un al costat de
l'altre, sense separació de carrers, tot fent un camí.
Ordre: Ordre dels elements tal com estan en la
realitat.
Marc-trajecte: Representa en el seu plánol el trajecte que
fa.
Coordenades: La representació gràfica -configuració- té
en compte les coordenades d'horitzontalitat i verticalitat.
Relacions entre
conjunt: Representació de
les relacions espacials euclidianes i/o projectives de cada conjunt amb el
conjunt global. (exemple: escola - carrer).
Proporció: Apreciació de les distàncies i proporcions.
Orientació: La representació gràfica té en compte les
coordenades: Nord, Sud, Est, i Oest.
Tipus de mapa
cognitiu
Ruta: El nen o la nena cada moment es va situant
al davant dels elements. Segueix criteris de dibuix dels elements en alçat i de
juxtaposició.
Configuració: Comença a tenir una visió del conjunt del
trajecte abans d'iniciar la representació gràfica. Segueix criteris de dibuix de
línies ortogonals, hi ha elements en planta i en alçat, té en compte els eixos
de coordenades en el conjunt del trajecte.
Configuració
coordinada: Coordina
l'orientació de cada conjunt dins del conjunt global. Segueix criteris de
dibuix en planta i d'orientació entre conjunts del mapa cognitiu.
Conjunt
organitzat: Coordina el
conjunt del trajecte dins d'un marc de referència total. Segueix criteris de
dibuix ampliat i de proporcions i distàncies.
NOMBRES EN BASE 10
És important relacionar els conceptes amb el material a treballar: els
decimals amb els euros, per exemple, o amb les fraccions.
Tot el tema de la igualtat sobre la unitat de mesura és important que es
treballi manipulativament i des de petits, partint de situacions al més real
possibles. Per exemple, dins 1
metre hi ha 100 centímetres. Per tal que ho entenguin es
pot agafar un metre i tallar-lo en cent parts iguals. Aquestes parts es poden
agrupar en unitats de 10, i veure que hi ha 10 parts iguals d’aquest conjunt
dins el metre. Això és important que ho comencin a treballar de petits, per tal
de consolidar aspectes que utilitzaran més endavant.
EL TRENCAT (FRACCIONS)
Una bona estratègia és fer servir paper, doblegant-lo, per entendre
parts d’una mateixa unitat. El millor és fer-ho a partir de material, ni que
sigui senzill, per tal que puguin desglossar la unitat en les parts requerides,
ja siguin fraccions petites o també aspectes com les dècimes, les centèsimes o
les mil·lèsimes. Normalment, si es fa així, els nens entenen molt millor el
concepte i el poden extrapolar a unitats més grans i també concebre’n
l’abstracció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada